Confluencia

05:12min
three channel video installation
full hd
2017

Credits
Direction: Katherinne Fiedler
Cinematography: Christian Bradford
Sound Design: Pauchi Sasaki
Edition: Mariano Naters
Post and color: Wawin Arriagada
Collaboration: Productora ANIMAL






esp

En Confluencia, tres escenarios confluyen y buscan generar una reflexión sobre los procesos de dominio del entorno natural y de los procesos de post colonización, bajo un eje narrativo tensional buscando una reflexión global.

El canal es una las construcciones metafóricas más potentes para las problemáticas actuales en torno sociedades, naturaleza y modernidad; es símbolo del auge mercantil, y dominio sobre la naturaleza, su construcción trazó fronteras imaginarias, evidenció estructuras políticas y sociales entorno a la etnia y origen de las personas.

En una proyección lateral la cámara recorre la naturaleza exuberante del Lago artificial Gatún, troncos hundidos transitan lentamente, como ecos del pueblo nativo Gorgona, desaparecido para la construcción del lago, el cual funciona como el reservorio más importante del Canal de Panamá

En la pantalla central, vemos la toma fija de un aire acondicionado encendido como símbolo de la idea de modernidad, ubicado en entre dos ventanas; desde una de ellas vemos el mar y desde la otra un edificio de arquitectura moderna. Poco a poco, los cristales se humedecen, haciendo borrosa la vista exterior, señalando la idea de aislamiento hacia el contexto

En la otra proyección lateral, enormes botes transitan lentamente, abarcando todo el cuadro. Las compuertas metálicas se cierran a medida que el agua va creciendo.

commissioned by Asiaciti Trust LARA Project



eng

The landscape and the territory are containers of history, their use and disuse define cities and its inhabitants. The architectural constructions and their relation to the nature of the place, work as conductive threads to generate reflection and thought.

In “Confluence”, by comparing images shown in three projections , I seek to delve and reflect about how these relations and approximations towards space and the surroundings are sources for post-colonization processes. On one side, the Panama Canal -as the economic axis of the country-, in the center, a room with air conditioning turned on and on the other side, images from Gatún Lake, which is the most important reservoir for the canal, where there was once a village called
Gorgona, that disappeared due to the lake’s construction.

As in most Latin-American countries, Panama is a city of high contrasts, not only socioeconomically, but also in relation to its surroundings.

The context is present as the protagonist, but “modernity” seems to forcefully move or run away from it. By contrasting images, textures and the processes that generate them, a tense narrative core idea is created todelve into these contradictions that converge, and therefore, generate a reflection beyond the city itself.

commissioned by Asiaciti Trust LARA Project